torsdag 6 oktober 2011

Eländes elände!

Det är bara skit med denna torparkärring! Jag är riktigt sur faktiskt. Det började så här...

På lördag eftermiddag blev det något knas med mitt högra öra. Jag hörde plötsligt för bra! Det var som att ha en förstärkare eller nå´t. Samma fenomen fortsatte de närmaste dagarna och att fika i personalrummet var otänkbart. Det var ett sådant herrans liv! På väg hem igår blev jag tvungen att skruva ner volymen på bilradion för diskanten skar i örat. Det lät lite som när man sprängt en högtalare (om det nu finns någon fler än jag som gjort det, he he). Nåväl, det blev en aning suddigt i örat på kvällen, men det var bara en försmak. I morse när jag vaknade var jag döv på örat!

Vårdcentralen rekommenderade mig att använda nässpray och tryckutjämna, jag fick en tid att träffa akut???teamet på måndag eftermiddag. La på luren och kände att det var fel. Ringde sjukvårdsupplysningen där de genast ordnade en tid på öronkliniken. Väl där ökade ångesten. Jag var riktigt rädd för något så obehagligt har jag sällan varit med om! Det kändes som att det inte fanns något där örat ska vara. Ni vet, om man kliar sig å örat så låter det i huvudet. Inte ett pip hos mig! Det finns dock saker som fångar en stackars t-lärrings intresse även på ett sjukhus. Lite kul konst:



Oljekannan är underbar! Kanske läge att kolla vad man har för skrot i uthuset. Om nu någon undrar om jag är riktig i huvudet som har kameran med på sjukhuset så... Inte helt i ordning, åtminstone på ena sidan, ha ha. Något mer man kan göra i ett väntrum är att läsa i tidningar man aldrig köper. Denna har jag inte tittat i på flera år. Lite kul faktiskt!


Alltid trevligt att läsa "absoluta sanningar" om kungligheter och diverse kändisar. Tidningen under hade passande läkarskämt:


Så var väntan över och det var dags att träffa läkaren. Nu slog ångesten till igen! Jag upplyste farbror doktorn om att jag var orolig och pipig, vilket han tyckte var helt OK. Jag hoppades på en vaxpropp. Det har jag aldrig haft, men de går att ta bort. Han frågade om jag brukar använda tops och jag erkände skamset att det brukar jag göra. Nu var jag beredd på skäll! Undersökningen gav dock detta resultat, vilket var nedslående...


Mina öron var jättefina! Nu fick jag verkligen panik! Detta innebar att felet var på andra sidan trumhinnan. Gode tid! Alldeles för nära hjärnan för att jag skulle uppskatta det. Nu blev det ett hörseltest istället. Jätterar logoped som också tyckte att jag fick vara rädd och pipig (ska erkänna att jag började gråta när jag skulle till henne, det kändes så allvarligt). Nu gillar jag tester av olika slag och dagens hörseltest är inte som de var förr. En totalfokuserad torparkärring fick detta resultat:


Inte så lysande presterat av högerörat, den nedre kurvan alltså. Innan jag går vidare måste jag berätta om det knasiga testet doktorn gjorde. Han tog en stämgaffel och satte den mot huvudet = ingenting. Jag hörde tonen vid vänster öra men inte det högra. Att jag inte hörde/kände något när han satte den mot huvudet måste betyda att det är tomt! Eller förresten, inte tomt för då borde det ju eka. Bevisligen fullt med sågspån alltså! = )

Från logoped till farbror doktorn igen. Han kunde inte ge något klart besked. Kan vara stressrelaterat eller så är hörselnerven infekterad. Han sjukskrev mig i två veckor, vilket är en fasa! En almanacka som är full är inte roligt sådana gånger. Det kommer att ta tid att boka om och komma ifatt. Jaja, skit i jobbet. Jag kan ändå inte göra någon nytta utan hörsel! Som extra grädde på moset fick jag en tiodagarskur med kortisontabletter. Yiihaaa! ni som hängt med vet hur det blev i våras när jag var sjuk. Jag blev superspeedad och kunde inte sova! Nu vet ni att ni kan se fram emot flera inlägg per dag om det blir så igen = (

Vad härligt att få gnälla av sig! Det behöver jag just nu för jag tycker jättesynd om mig själv. Jag kan höra vissa höga ljud och de låter som ett knaster. Min egen teori är att rymdlarna var här i natt och satte in en sändare. Det har jag sett på film och läst om i böcker, he he. Om de ska avlyssna mina tankar är jordens befolkning helt utom fara. Utomjordingarna kommer att dra härifrån fort som ögat och rekommendera alla andra aliens att hålla sig härifrån!


Kan vara den här som är skyldig... Skämt åsido, jag tror inte på rymdteorin. Jag ska på återbesök på måndag för ett nytt hörseltest. Jag hoppas att jag slipper biverkningarna farbror doktorn varnade för: yrsel, balansproblem, illamående, kräkningar... Slipper jag det kan det vara trevligt med ledighet. Skogspromenader och svampplockning t ex...

Nu ska jag bädda ner mig och börja zappa mellan kanalerna. Vi hörs, det lovar jag! = D

2 kommentarer:

  1. Det lät inte trevligt alls...att det inte låter. Hoppas att det går över. När jag är superstressad blir jag ljudkänsligare än vanligt och speciellt i vänster öra. jag har ju hört att man kan vara översynt men inte överhörd? Men det är så det känns faktiskt. Men inte alls sådär som ditt läskiga... Du får väl träna på lite avslappning/yoga/mindfulness eller liknande.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Aldrig roligt när man blir sjuk :( och särskilt när inte läkarna kan tala om vad det är. Hoppas du snart är bra igen. Kram Suss

    SvaraRadera